Aktualita KŽC
Značka KŽC oslavila 40 let, dopravce KŽC zase 20. výročí20.6.2025 PrahaČtyřdenní oslavy spojené se vznikem značky KŽC proběhly ve dnech 5.-8.6.2025. Stručná připomínka tohoto významného jubilea byla ve znamení výročního setkání s přáteli v oboru železnice, a to podle různých skupin odborné i laické veřejnosti. Ve čtvrtek 5.6. se na Kolínské řepařce sešli zaměstnanci KŽC Doprava. Na nádraží v Sendražicích došlo ke křtu knihy, která vyšla při příležitosti jubilea, malý raut, sud dobrého piva a zvláštní vlak vypravený do Býchor a zpět podmanili svoji neopakovatelnou atmosférou tento den věnovaný dovnitř firmy svým zaměstnancům. V pátek 6.6. se konala akce pro odbornou veřejnost cílenou na setkání vedení KŽC s přáteli železnice v tom profesionálním slova smyslu. Setkání proběhlo za účasti 200 VIP lidí z řad dopravců a Správy železnic, objednatelů dopravy, železničního průmyslu, opravců, žosek, politiků majících vztah k dopravě, ředitele pivovaru Nymburk, železničních úředníků z řad státní správy věnující se železnici, zakládajících členů KŽC, starostů obcí a měst, představitelů Českých drah, Slovenských železnic, dopravců z Polska i Maďarska, a mnoha dalších subjektů, kteří přijali pozvání na palubu zvláštního vlaku 749.259 + B + B + BDs + A + 749.253, v němž byl řazen tradiční RychBar. Čtyřvozová souprava mající na každém konci jeden stroj řady 749 vyjela z Prahy hl.n. do Štětí, kde přejela Labe papírnami Mondi a dorazila netradiční cestou do Hněvic, odkud pokračovala do Kamenického Šenova, resp. do České Kamenice, kde byl přestup na posílenou soupravu vlaku 2404 / 2405 ve složení 810.060 + 010 + 810.535. Vzácní hosté dojeli do Kamenického Šenova, kde je na tribuně přivítali zástupci města, představitelé místní sklárny a náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu. Bohouš Augusta a Karel Ksandr, ředitel železničních sbírek NTM, pokřtil knihu vydanou při příležitosti předmětného výročí a přišly gratulace z řad nejpovolanějšího – ředitele Ksandra, který vyjádřil ve svém projevu velkou úctu dílu a výsledkům KŽC, které prezentuje kniha o běžném, ale už vlastně vzácném provozu na naší železnici. Poté, co všichni hosté obdrželi jako dárek onu železniční knihu s pravou železniční kořalkou (ořechovicí nebo slivovicí), si lidé prohlédli obnovené železniční muzeum v Kamenickém Šenově a občerstvili se v Kavárně na druhé koleji, která funguje po celou dobu rozšířeného rekreačního léta. Někteří stihli i zajít podívat se do sklárny Jílek nacházející se naproti nádražní budově Kamenický Šenov. Cesta zpět do Prahy proběhla v obdobném gardu, jako cesta tam, až na přejetí vlečky Mondi Štětí, která se jela jen jednou. Projetí netradiční vlečky, kde osobní vlak – rychlík ještě nebyl, bylo symbolickým vyjádřením podstaty KŽC – šotoušení, projíždění tratí a vzácných vleček. Cestou zpět spadly dráty v Lovosicích a doprava na trati 090 byla na několik hodin zastavena v Ústí n.L. hl.n.; díky tomu, že vlak KŽC byl tzv. dvouhlavý a nezávislé trakce, mohlo dojít k operativnímu odklonu vlaku, takže rychlík KŽC jako jediný dokázal z Ústí odjet odklonovou trasou Ústí jih – Ústí západ – Ústí Střekov a po pravobřežčce do Prahy-Čakovic, kde byl ukončen. Nezajetí na hlavní nádraží nikomu nevadilo, vždyť na palubě byli samí železničáři nebo lidé se vztahem k oboru, a tak přestup do linky S 34 nebo S 3 v Čakovicích nikomu nevadil. Naopak, většina přítomných ocenila dispečink KŽC, který dokázal během chvilky vlak z Ústí odklonit po nově zakadrované trase. V sobotu 7.6., v předvečer vlastního založení KŽC v Uherském Hradišti, setkali se zástupci Klubu železničních cestovatelů se svými nejaktivnějšími členy, členy-zakladateli i členy, kteří dokázali „vydržet“ v klubu 40 let. Ve Slovácké búdě nedaleko restaurace U hejtmana Šarovce, kde bylo o vzniku klubu 21.4.1985 fakticky rozhodnuto, sešlo se 45 pozvaných VIP členů spolku. Hlavními tématy bylo představení knihy 40 let KŽC a její křest, což už třetí den za sebou statečně zvládal Bohouš Augusta, a druhým podstatným tématem bylo předání žezla a moci ve spolku z rukou Bohouše Augusty do rukou Pavla Knížáka a stávajícího Výboru spolku. Po 35 letech angažmá Bohouše Augusty ve spolku nadešel čas předat štafetu mladším, kteří se vyvinuli a osvědčili, že na to mají a udrží spolek po další léta nad vodou. Sobotní večer byl ve znamení posezení U hejtmana Šarovce: společná večeře, přípitek a připomenutí si, že ta restaurace po 40 letech ještě stojí a funguje, stejně tak, jako KŽC existuje a funguje po 40 letech také, potěšilo všechny. V neděli 8.6. členové spolku zopakovali akci „po stopách prvního setkání KŽC dne 8.6.1985“ a přesně objeli a projeli první „dráhaření realizované 8.6.1985“. A tak se sešli na 1.nástupišti žst. Přerov, kde se setkali jako tenkrát, udělali stejný snímek u parní lokomotivy stojící jako pomník před nádražní budovou a vydali se na vlak 4210, kterým tenkrát první dráhaři odjeli na první setkání Klubu železničních cestovatelů a kupodivu dodnes vlak 4210 existuje, a tak jím skupina členů spolku odjela na druhý den oslav akce a skončila v Napajedlech, kde bylo tenkrát 1.setkání KŽC kdysi ukončeno. |