Ministr Dobeš zarazil rušení tratí, chystá jejich prodej

17.9.2011 Praha

U dopravce KŽC Doprava se novináři opakovaně zajímají o vývoj v oblasti rušení tratí. Přinášíme Vám pohled, který tento týden přinesl týdeník E15: Nový ministr dopravy Pavel Dobeš zastavil plány Správy železniční dopravní cesty na zrušení některých regionálních tratí. Všechna správní řízení o zrušení tratí totiž zkomplikovala řada spolků, obcí nebo soukromých firem. Ministerstvo proto změnilo strategii, místo rušení chce uspořádat velký výprodej tratí.

Podle SŽDC jich může být nabídnuto až 30, do správního řízení o zrušení se jich dostalo od loňska jedenáct.

„V tuto chvíli byla všechna správní řízení o zrušení pozastavena, neboť se na všech tratích objevil potenciální zájemce, který by je převzal do vlastní péče, to znamená, že by se stal provozovatelem dráhy, nikoli jen dopravcem,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Květa Kočová. Ministerstvo proto připravuje podrobnou metodiku, podle které se budou tratě prodávat. Řeší se například, zda se stát kolejí zbaví za tržní cenu pozemků, nebo třeba jen za symbolickou korunu. „Hlavní cíl není na prodeji vydělat, ale ušetřit za údržbu,“ doplnil Pavel Halla ze SŽDC.

K nejaktivnějším odpůrcům rušení lokálek patří železniční firma KŽC Doprava. Její jednatel Bohumil Augusta kroky ministerstva vítá, ke správě železnic se ale staví ostražitě. „Je to pokrok, v otázce rušení tratí si ministerstvo uvědomilo svou celospolečenskou zodpovědnost. Podle mě ale SŽDC zbraně nesložila,“ uvedl Augusta. KŽC má spolu s obcemi zájem třeba o podřipské lokálky nebo trať Bruntál – Malá Morávka.

Stát už v minulosti několik kilometrů tratí prodal, vždy šlo ale o akci ad hoc na popud konkrétního zájemce. Správa železniční dopravní cesty zatím vždy tvrdila, že takové kroky jsou právně komplikované. Nyní chce dopředu zjišťovat možnou poptávku po trati ještě předtím, než zahájí její rušení. Bude se přitom moci opřít o nová ministerská pravidla. Proti rušení tratí vedle obcí aktivně vystupuje například i Klub přátel lokálek nebo některé soukromé firmy, které chtějí koleje využívat pro přepravu zboží. Nejnovější kroky ministerstva dopravy jsou součástí kolotoče rušení tratí a opětovného zastavování rušení, který se rozjel loni na podzim.

Příklady tratí k prodeji: Heřmanův Městec – Chrudim, Moravské Budějovice – Jemnice, Oldřichov u Duchova – Duchcov staré nádraží, Dolní Bousov – Kopidlno.

Dosud prodané tratě: Jindřichohradecké úzkokolejky, Šumperk – Kouty nad Desnou (Petrov nad Desnou – Sobotín), Velké Březno – Zubrnice, Česká Kamenice – Kamenický Šenov.

Dodáváme, že společnost KŽC Doprava se skutečně enormně snaží lokálky bránit. Posledním výsledkem je Rozhodnutí Ministerstva dopravy o trati 063 v úseku Dolní Bousov – Kopidlno.

Foto: 181