Nákladní lokomotivy na Šenovce

22.2.2017 Kamenický Šenov

Pojďme se podívat na stručnou historii lokomotiv KŽC, které v novodobé historii zasáhly do provozu na místní dráze Česká Kamenice – Kamenický Šenov v letech 2007 – 2017.

První lokomotivou byla rosnička T 334.0722 (710-722), kterou jsme zakoupili od fyzické osoby, jež jí získala jako pohrobek vozidel ex KPL v době jejich krachu, kdy se rozprodávalo (KŽC) nebo rozebíralo (jiní), co se dalo. Stalo se tak 2.9.2006, kdy lokomotiva přešla do majetku KŽC. Lokomotiva spolehlivě sloužila nejen na příležitostných výkonech na sklářské lokálce při údržbě a opravě dráhy, ale byla často používána i jako jedna z prvních nákladních lokomotiv KŽC na síti SŽDC zejména na různých stavebních vlacích. Lokomotiva byla v roce 2012 odprodána pro nadbytečnost na vlečku ZZN Mělník.

V roce 2009 byla pořízena nákupem v ZPA Holýšov nová lokomotiva T 211.2005 (701-305). Jednalo se o stroj, který byl výjimečný tím, že měl v sobě rekonstruovaný osmiválcový motor. Lokomotiva sloužila na Šenovce krátce, neboť záhy byla pronajata na posun na vlečku do Moravského Krumlova, kde ji dopravce KŽC používá dodnes. Nicméně lokomotiva po krátkém působení na Šenovce odešla pryč a opět nebyl vhodný stroj lehké stavby pro výkony na trati 901.

Tento nedostatek strojů musel dopravce již v roce 2009 řešit dalším nákupem nového stroje téže řady. Volba padla na T 211.0533 (701-533). Lokomotiva byla pořízena od firmy Wotan Forest Grup v Protivíně. Jedná se pravděpodobně o nejstarší průmyslové prasátko, které je dodnes používáno a je provozní. Lokomotiva na Šenovce zdomácněla a používá se dodnes běžně v provozu s pracovními vlaky na trati. K vidění je zejména její nasazení v době konání pracovních brigád souvisejících s údržbou dráhy.

KŽC neplánuje pořídit další malé stroje s cílem posílit provoz pracovních vlaků na dráze. Stávající dva stroje řady 701 postačují.

Ve fotoreportáži vždy obrázek lokomotivy u původního vlastníka, než ji KŽC převzal a pak obrázek lokomotivy po opravě a obnově laku u KŽC.

Foto: 557