Příběh vejprtský I.

11.2.2019 Vejprty

KŽC je dopravcem, který pro oživení a udržení provozu vlaků na trati 137 historicky činil mnohé kroky. Pojďme se ve třech dějstvích podívat na zajímavá působení strojů a výkony na tzv. „Vejprtce“ v době, kdy si této malebné dráhy ještě nikdo nepovšiml. Ve třech aktualitách vám představíme tři zajímavé výkony KŽC na předmětné trati.

V roce 2010 přepravoval KŽC přes přechod Vejprty – Bärenstein lokomotivy ř. 745. KŽC koupil v letech 2006-2008 od TSS 4 stroje ř. 745 (Hulín: 603, 604, 608; Borohrádek: 605) s plánem opravit je a zprovoznit na vlastní výkony, nicméně jejich technický stav byl tak žalostný, že se záhy zjistilo, že jsou v českých podmínkách neopravitelné. Protože o stroje byl zájem v Německu, došlo k rozhodnutí tyto stroje raději odprodat do Německa a opatřit si lokomotivy značky ČKD.

Společnost Pressnitztalbahn koupila 3 stroje (603,604,608) a společnost Almetalbahn pak 745-605. Vozidla pro Pressnitztalbahn byla kupci dodána ve Vejprtech, kam je přepravily stroje 710-722 (KŽC) a 745-012 (zapůjčený na 2 roky KŽC). Stroj 605 byl přepraven do Bad Schandau a předán tam. Zajímavá byla trasa; nejprve se jelo do Borohrádku pro 605, následně do Hulína pro zbylé stroje a tyto byly přes Vyškov, Brno, Jihlavu, Horní Cerekev, Plzeň, Podbořany a Chomutov dopraveny do Vejprt.

Dodejme ještě, že vozidla nebrzdila (byla vypnuta z brzdy), proto si KŽC musel pronajmout dva vložené vozy Res, aby dosáhl potřebného brzdícího účinku.

Foto: Ladislav Fric