Podlipanka, nejstarší novodobý „rekreák“

28.10.2019 Zásmuky

Když přišla vlna různých hurá akcí ve věci zastavování provozu na regionálních tratích v roce 2006, vznikl první odvážný projekt s názvem „Podlipanský motoráček“ (KŽC) a „Kolešovka“ (KHKD). KŽC zajišťoval v prvních dvou letech provoz s vozidlem M 131.1454, neboť opravce v Krnově byl s dokončením opravy M 131.1302 pro KŽC ve skluzu téměř 2 roky.

Tehdy neprávem opomíjená Podlipanka paradoxně ukázala směr a cestu, kudy v následující dekádě směrovaly více či méně úspěšné pokusy o revitalizaci regionální dopravy znamenající mnohde i záchranu lokálek před socialistickým kapitalismem.

I v roce 2019 je Podlipanský motoráček stále živým a aktuálním spojem; díky plné integraci do systému PID jej využívají nejen turisté a rekreanti, ale nově i běžná frekvence při svých cestách. Zajímavé a potěšitelné je i využití zastávek Bošice zastávka nebo Toušice, kam cestující jeli, resp. zde nastupovali.

Na snímku z roku 2009 došlo k zajímavému setkání vozidla M 286.1008 (Podlipanka) s motorákem M 262.0124, který se vracel se zážitkovým vlakem z Posázaví (Kácov) do Prahy a to „zkratkou z Bečvár přes Zásmuky do Peček“.

Foto: 721