Přípojný vůz RBDs RIC 51 54 82-40 422-2

Osobní vůz druhé třídy se služebním oddílem, označený původně řadou BDa, byl vyroben závodem VEB Waggonbau Bautzen v roce 1981 a většinu doby svého provozu u ČSD a následně ČD strávil v depech, odkud se zajištoval mezinárodní provoz, protože jde o RIC-ový vůz. Pobýval v Chebu, v Praze, ale většinu svého provozního života strávil v depu Hradec Králové a Děčín, odkud v roce 2023 přešel do flotily vozového parku KŽC.

Vozidlo bylo odkoupeno společností KŽC Doprava, s.r.o. a obdrželo v roce 2024 v Nymburce historický tmavozelený lak. Vzhledem k instalovaným závěsným hákům v zavazadlovém oddíle je vozidlo vhodné i pro přepravu většího množství jízdních kol při výletních vlacích. V roce 2024 byl do části služebního oddílu vestavěn stylový barový oddíl a vůz slouží jako barový vůz, který nabízí teplý i studený catering. Vůz je označován jako RBDs (R = restaurační) a bývá často předmětem pronájmů pro různé objednané zvláštní vlaky (skupiny). Objednávku barového vozu, který se řadí do velkých souprav klasických vozů, sjednejte na tlf. čísle 776 628 728.

Barový vůz získal lidové označení ………, který se vžil, neboť úžasnou realizaci interiéru provedl pivovar …………., který ve voze provozuje svoji hospodu. Vůz bývá nejčastěji řazen na Lužickohorském rychlíku, ale zajištuje i výkony s barem do zahraničí, protože tento vůz a vůz řady A z flotily KŽC jsou „ric-ové“, tj. vozy v režimu pro mezinárodní provoz. Proto bývá často nasazován na vlaky do zahraničí, kde si objednané skupiny přejí bar.