Rakovnický rychlík – nejstarší novodobý rekreační retrorychlík

2.8.2021 Rakovník

Před pěti lety, v roce 2016, započal jezdit „Rakovničák“ jako pokus – vlašťovka toho, jestli se produkt na trhu ujme. Do té doby existovaly jen zkušenosti s desetiletým provozem rekreačních motoráčků obecně známé pod slovním spojením např. XY motoráček. Motoráčky se rozrůstaly z Prahy a Středočeského kraje do Ústeckého a Libereckého. Na tento koncept navázal po deseti letech „vyšší level“ a to provoz rychlíků vedených historickými vozidly do turisticky zajímavých a přepravně silných destinací Prahy a Středočeského kraje.

Rekreační rychlíky provozovaly v roce 2016 zatím jen ČD. KŽC se pokusil o produkt přímého spojení Prahy a Křivoklátska/Rakovnicka bez přestupu v Berouně, které bylo zrušeno v roce 1995 a tenkrát bylo zajišťováno soupravou 141/753+Bpjo. A hle – zájem cestující veřejnosti po roce 2016 byl nevídaný. Z původně občas jezdícího vlaku se během let stal první rychlík, který ukázal průkopnickou cestu v segmentu turistické dopravy. Následně k Rakovnickému rychlíku u KŽC přibyly Kokořínský rychlík (Mšeno), Pošumavský rychlík (Volary), který nikdy kvůli povodním nevyjel a stal se z něho spíše Blatenský motoráček, což byl produkt, který KŽC později předal ČD dnes známý jako Cyklo Brdy a Podtrosecký rychlík (Jičín), resp. po sdělení Jičína, že mají hodně turistů a o další podporu turistického ruchu nestojí, se z vlaku stal na jeden rok Bezdězský rychlík (Bezděz), který se transformoval do své konečné podoby Lužickohorského rychlíku (Mikulášovice).

Na Rakovnickém rychlíku zpočátku jezdila zamráča s vozy B, BDs a barovým RBDs, nicméně později se z provozních důvodů ukázalo jako lepší řešení posílat do Rakovníka soupravu vozů Bmx z důvodu značného počtu přepravovaných kol, kdy ta si cestující nakládají na každý představek vozů sami a tím urychlují dopravu a kol se do soupravy vejde do dvou vozů více, než do jednoho cyklovozu řady BDs.

Nic naplat, Rakovnický rychlík byl první vlašťovkou, která se na trhu dobře uchytila a dala možnost vzniku dalším podobným rekreačním rychlíkům. Snímky profesionálních fotogfarfů z autorské dílny pánů: Martin Malý, Jan Šurovský, František Stojaspal, Andre Pietz a Ladislav Fric přinášíme jako doprovodný obrazový materiál k této aktualitě. Galerie fotografií ukazuje různé podoby rychlíku na různých místech v roce 2021.

Poslední letošní Rakovnický rychlík pojede 5.9., takže kdo se chce svézt kvůli „vlaku“, musí si pospíšit. Poté započne 2, 5 měsíční výluka a vlak bude nahrazen autobusem NAD.

Foto: Andre Pietz