Motorový vůz 810 535-5 / M 152.0535

Motorový vůz byl vyroben v roce 1982 a po svém působení na šumavských lokálkách v osmdesátých letech pod LD České Budějovice byl společně s dalšími 24 vozidly v roce 1993 předán po rozdělení republiky na Slovensko. Zde byl nasazován na výkony RD Zvolen, poslední roky svého působení u slovenských drah strávil vůz v depu Humenné, kde byl v červnu 2012 odstaven z provozu. V květnu 2013 vozidlo odkoupila společnost KŽCD a stroj se tak po dvaceti letech provozu na slovenských lokálkách vrátil do Čech.

Po vyvazovací opravě v ŽOS Zvolen, při které byl obnoven a opraven historizující polomáčený lak, bylo vozidlo nasazeno od 1. října 2013 na pražskou městskou linku S 34. Společně s 810.517 a vloženým barovým vozem Bixovna tento vůz slavnostně zahajoval provoz linky. Stroj však nebyl nasazován jen na pravidelný provoz v Praze – v listopadu 2013 se vydal na nostalgickou jízdu na Rokycansko a v červnu 2014 jezdil na Zásmucku v rámci oslav znovuotevření místních lokálek.

V témže měsíci se do interiéru vozidla vrátily původní koženkové sedačky a motorový vůz byl nasazován na nostalgických výletních vlacích v severních Čechách, konkrétně na Lužickém motoráčku a jako provozní záloha se několikrát objevil i na Kamenickém motoráčku. I nadále se s vozidlem počítá na vozbu nostalgických vlaků a vídat jej budeme moci i v pravidelném provozu na lince S 34 a na linku S 24 (Mochov). Vůz je označen původním kryšpínovým označením M152.0535.

Motorák je jako jediný ze čtyř 810, které KŽC vlastní, ponechán v původním, historickém autentickém stylu, tj. nemá informační systém a má koženkové sedačky, aby sloužil jako věrná připomínka „původní 810“ pro budoucí generace. Motorák byl v roce 2020 upraven pro provoz v DUK, označen samolepkami DUK a je turnusován v České Kamenici pro vozbu linky T1 – Kamenický motoráček (v pracovní dny) a v sobotu pro výkon Lužický motoráček.